Terug
Gepubliceerd op 21/12/2022

Besluit  de gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 19:00

Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025 - aanpassing en hercoördinatie

Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Bruno Tuybens, Patrick Moreels, Peter Van Den Haute, Francia Neirinck, Bernhard Ardaen, schepenen
Pascale Adriaens, Mario Baert, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Louis Ide, Matthijs Verschraegen, Angélique De Clercq, Anke Thuy, Monique De Waele, Greet Van Herpe, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jozef Van Den Bulcke, Gemeenteraadslid

De gemeenteraad beslist tot aanpassing en hercoördinatie van het afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025

Voorwerp en motivering

De gemeente staat in voor de afvalinzameling huis-aan-huis en via het containerpark. Ze doet daarvoor beroep  op het intergemeentelijk samenwerkingsverband I.Vl.A. Afvalinzameling is een dienstverlening aan de burger met een grote kost. De gemeente wenst inzake afvalinzameling het sensibiliserend principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.
I.Vl.A deed einde 2022 een evaluatie van de afvalinzameling in haar werkingsgebied en evalueerde ook de gestegen kostprijzen van de afval & ophalen/verwerking in functie van de fors gestegen inflatie. Er wordt voorgesteld om op intercommunaal niveau de prijs per kilogram aangeboden afval te verhogen van € 0,28 naar € 0,32. Voor het overige wordt niets gewijzigd aan het bestaande belastingsreglement. Alle I.Vl.A.-gemeenten verklaarden dit tarief naar € 0,32/kg te verhogen.

Door betere sortering uiteraard kan de burger ook de afvalkost nog verder drukken blijkt uit de analyse van het het huidige sorteergedrag waarbij er nog ruimte is om meer via het PMD in te zamelen.

Verwijzingen

Gemeenteraadsbesluit van 08.09.2022 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025.
Mail I.Vl.A. van 06.12.2022 met standpunt vennoten
Brief I.Vl.A. van 25.10.2022 inzake het tarief restafval

Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Materialen decreet
VLAREMA - Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Omzendbrief van 18.12.2020 over inzameling van asbestcement op de recyclageparken in het Vlaams Gewest
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13.04.2019
Het decreet van 30.05.2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
De omzendbrief van 15.02 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit

Bijlage

Afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025

Algemeen

Art. 1 - Met ingang van 1.01.2023 en eindigend op 31.12.2025 wordt een belasting geheven op het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil/oude metalen en snoeihout.

Art. 2 - §1. De belasting is verschuldigd per aansluitpunt in de gemeente.
§2. Als belastingsplichtige bij een aansluitpunt wordt beschouwd:
eenieder die als referentiepersoon van een gezin is ingeschreven in de gemeente voor een periode van minimum één dag. De inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of het  wachtregister is beslissend. Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die - al dan niet door familiebanden gebonden - gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
§3. Als belastingsplichtige wordt eveneens beschouwd:
eenieder (fysiek persoon of rechtspersoon) die zich vrijwillig kenbaar maakt (bijvoorbeeld handelaars, zelfstandigen, KMO’s, tweede verblijvers, openbare diensten uitgezonderd gemeentebestuur en O.C.M.W., kerkfabrieken, (onderwijs)instellingen, verenigingen, toekomstige inwoners die woning kochten of huren, openbare of private tehuizen,…).

Art. 3 - §1. De belasting, zoals bepaald in artikelen 6,7,9,10 en 11 van dit reglement, wordt ingevorderd door middel van een kohier dat jaarlijks opgemaakt en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De kohieren worden tegen ontvangstbewijs overgemaakt aan de financieel directeur van de gemeente die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.
Het kohier is samengesteld uit:
- maandelijkse minimumbelasting voor de ophaling aan huis van restafval;
- de belasting voor de geregistreerde gewichten van het restafval dat aan huis wordt opgehaald;
- de belasting voor de aanbieding van de container voor restafval;
- maandelijkse minimumbelasting voor het gebruik van het containerpark en de ophaling aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeihout via het afvalkrediet;
- de belasting voor het afval dat op het containerpark werd aangeboden;
- de belasting voor het ophalen aan huis van grof vuil/oude metalen, snoeiafval.
§2. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Art. 4 - Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen zijn van toepassing op dit belastingreglement.

Ophalen en verwijderen van het restafval via de huis-aan-huisinzameling

Art. 5 - §1. Per aansluitpunt wordt één container tot maximum 240 liter gratis ter beschikking gesteld.

§2. Een 1100 liter container wordt gratis ter beschikking gesteld van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en grotere appartementsblokken, op hun verzoek.

§3. Het bedrag van de belasting wat betreft de huis-aan-huisinzameling van restafval wordt als volgt vastgesteld:
- per aanbieding van een container van:
            40 liter: € 0,14
            120 liter: € 0,29
            240 liter: € 0,59
            1100 liter: € 2,95
- per kilogram aangeboden afval: € 0,32
- maandelijks minimumbedrag per aansluitpunt: € 0,75

§4. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.

Afvalkrediet

Art. 6 - Elke belastingsplichtige betaalt maandelijks een minimumbedrag per aansluitpunt van € 3,00. Dit vormt het afvalkrediet waarmee belastingsplichtigen afval kunnen brengen naar het containerpark of ophalingen aan huis kunnen aanvragen voor grof vuil en snoeihout.

Brengen van afval naar het containerpark.

Art. 7 - De fracties die gratis naar het containerpark kunnen worden gebracht zonder dat deze worden aangerekend op de afvalfactuur, worden opgesomd in de onderstaande tabel. Voor sommige van deze fracties gelden maximale toegelaten hoeveelheden:

gratis fracties

maximaal toegelaten hoeveelheid

papier en karton

/

hol glas

/

oude metalen

/

AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur)

/

luier- en incontinentiemateriaal

/

Autobanden

maximaal 4 banden

Piepschuim

/

Textiel

/

accu’s

maximaal 1 accu

Batterijen

/

KGA (motorolie)

10 liter

KGA (frituurolie)

5 liter

KGA (algemeen)

5 stuks

KGA (TL-lamp, UV-lamp,…)

5 stuks

herbruikbare materialen, kringloopgoederen

/

matrassen (droge)

/

Art. 8 - De betalende fracties en het tarief per kubieke meter worden opgesomd in onderstaande tabel. Het totaal te betalen bedrag wordt evenredig bepaald aan de totale hoeveelheid afval  die wordt binnengebracht.

fractie

Tarief per kubieke meter (€)

vlak glas

2,50

tuinafval en snoeihout

2,50

bouw- en sloopafval (excl. zuiver steenpuin)

2,50

Houtafval

2,50

Boomstronken

2,50

grof huisvuil

10,00

porselein

2,50

gips en cellenbeton

2,50

harde plastics

2,50

zuiver steenpuin

2,50

Art. 9 - Iedere belastingplichtige heeft recht op het gratis aanbrengen van 1 m³ gebonden asbest per kalenderjaar. Voor bijkomende aangebrachte hoeveelheden gebonden asbest geldt het tarief van € 2,50 per kubieke meter. Enkel verpakte asbest kan aangebracht worden.

Ophalen en verwijderen van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling op aanvraag

Art. 10 - De ophaling van grof vuil en snoeihout geschiedt op uitdrukkelijk verzoek van de belastingsplichtige. Het bedrag van de belasting wat betreft de afroep op aanvraag voor de inzameling van grof vuil en snoeihout via de huis-aan-huisinzameling wordt als volgt vastgesteld:
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van grof vuil : € 30,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter grof vuil worden aangeboden.
- voor de huis-aan-huisinzameling op aanvraag van snoeihout : € 15,00 per afroep. Per afroep kan maximaal 3 kubieke meter snoeihout worden aangeboden.

Besluit

Art. 1 - §1 Het aangepast en gehercoördineerde afvalbelastingsreglement (DifTar) voor het gebruik van het containerpark en voor de huis-aan-huisinzameling van restafval, grof vuil en snoeihout voor de periode 01.01.2023 tot en met 31.12.2025 wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
§2 Dit belastingreglement treedt in werking met ingang van 1.01.2023.
§3 Het belastingreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 24.06.2021 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1.01.2023, maar wordt opgeheven voor de belastbare feiten die zich voordoen vanaf 1.01.2023.
§4 Het belastingreglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 08.09.2022 houdende goedkeuring van het belastingsreglement op DifTar voor de periode 2021-2025 wordt ingetrokken.

Art. 2 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.

Art. 3 - Een afschrift zal ook worden overgemaakt aan I.VL.A.