Het vast bureau beslist tot de aanpassing van het organogram en van de rechtspositieregeling
Het college wenst een aanpassing aan te brengen aan het organogram en aan de rechtspositieregeling. Dit werd voorbereid en besproken op het managementteam en voorgelegd aan de vakorganisaties op 20.04.2022
Organogram - personeelsbehoeftenplan versie 1/23
Afdeling grondgebiedszaken – dienst omgeving
De afdeling grondgebiedszaken inzonderheid de dienst omgeving heeft behoefte aan extra ondersteuning.
Door de opmaak van het Masterplan voor Zwalm, het beheerplan Rozebeke en binnenkort ook de opmaak van het RUP voor de voormalige site van de steenbakkerij, heeft de omgevingsambtenaar niet voldoende tijd meer om alle omgevingsvergunningsaanvragen – die eveneens in aantal en complexiteit toenemen de laatste jaren - grondig en tijdig te behandelen.
De voltooiing van het Masterplan voor Zwalm betekent niet het einde van het bijkomende werk, maar eerder het begin. Om de doelstellingen van het Masterplan te realiseren, zal een andere manier van werken vereist zijn, waarbij een kwaliteitssprong moet gemaakt worden. De gemeente zal meer zelf de regie in handen moeten nemen (van een controlerende naar een regisserende rol), om af te dwingen waar ze naar toe wil. Dit zal meer onderhandelingen vragen met de kandidaat-bouwheren, landmeters en architecten. Men mag aannemen op basis van de huidige bevindingen dat de voorbehandelingstijd van een dossier zal verdubbelen. Een kwaliteitssprong vergt nu eenmaal expertise en meer tijd.
Bovendien zal het Masterplan ongetwijfeld bijkomende planningsinitiatieven vergen. Bij gebrek aan een planoloog op de gemeente, worden deze planningsopdrachten uitbesteed. Maar de gunning en opvolging van deze uitbestede diensten vergt eveneens veel tijd en energie van eigen personeel.
Tot slot zal het Masterplan vermoedelijk ook leiden tot de oprichting van een kwaliteitskamer en het toepassen van woningtypetoetsen. Ook deze moeten gevoed en opgevolgd worden.
Het Masterplan zal bijgevolg niet leiden tot minder werklast in de toekomst, maar eerder het tegenovergestelde. Niet alleen stedenbouw zal aan bod komen, even goed andere domeinen/thema’s zullen hierin aan bod komen om zo tot een geïntegreerde totaalvisie/toekomstvisie voor Zwalm te komen.
Sinds begin januari 2022 had de dienst ook al 1 dag per week ondersteuning van een expert ruimtelijke ordening van SOLVA maar ook deze ene dag volstaat niet langer. Deze te beperkte externe ondersteuning willen we vervangen door een eigen voltijdse deskundige omgeving in contractueel verband. We achten het minimaal nodig deze op B4-B5 in te schalen gezien het moeilijke profiel.
Inzake bijzondere aanwervingsvoorwaarden dient de titularis van deze functie :
De titularis van deze functie zal een duo vormen met de huidige “verantwoordelijke ruimtelijke ordening (tevens omgevingsambtenaar)” op B4-B5 niveau. Aangezien het takenpakket van beide functies gelijkaardig zal zijn, wordt voorgesteld de functiebenaming van de huidige “verantwoordelijke ruimtelijke ordening” ook aan te passen naar “deskundige omgeving”.
Daarnaast wordt de statutaire functie van milieuambtenaar B1-B3 niet langer bezet door een contractuele milieuambtenaar B1-B3.
Tot slot worden de 14,5 contractueel technisch assistenten D1-D3 op de afdeling grondgebiedszaken niet langer onderbezet door 14,5 contractueel technisch beambten E1-E3.
Afdeling leven en welzijn – sociale dienst OCMW
Op de sociale dienst ligt de werkdruk momenteel hoog. Toegenomen steundossiers, dossiers tijdelijk ontheemden (19), de pensionering van een ervaren maatschappelijk werkster op 1 mei (met meer dan 25 jaar anciënniteit) alsook de onvoldoende tijd om in te zetten op algemene welzijnsprojecten, regionale samenwerking en nieuwe regierollen die aan het lokaal bestuur op het vlak van sociaal beleid en algemeen welzijnsbeleid worden toegewezen noodzaken ons om de capaciteit op te trekken met 1 VTE maatschappelijk werker (B1-B3) op contractuele basis.
De huidige in onze RPR voorziene bijzonder aanwervingsvoorwaarden inzake maatschappelijk werkster kunnen op deze functie toegepast worden.
Afdeling leven en welzijn – dienst burgerzaken
Er is geen detachering meer vanuit de FOD BZ van een administratief medewerker. Deze voetnoot wordt dan ook verwijderd in het organogram.
Daarnaast is de titularis van de statutaire uitdovende functie van diensthoofd burgerzaken B4-B5 uit dienst. Deze functie wordt dus niet langer voorzien.
Afdeling cultuur & vrije tijd
De contractueel technisch assistent zaalwachter D1-D3 op de sportdienst wordt niet langer onderbezet door een contractueel technisch beambte (toezichter) E1-E3.
De 2 contractuele technisch assistenten logistiek D1-D3 op de dienst logistiek en evenementen worden niet langer onderbezet door 2 contractueel logistiek technisch beambten E1-E3.
De titularis van de statutaire uitdovende functie van verzorgende C1-C2 op de dienst logistiek en evenementen is uit dienst. De functie wordt dus niet langer voorzien.
Rechtspositieregeling versie 22/2023
In de rechtspositieregeling werden onderstaande wijzigingen aangebracht
Artikel 6 en 11:
Verwijzing naar nieuwe bijlage met diplomavoorwaarden per niveau (conform nieuwe BVR RPR)
Artikel 79:
Nieuwe definitie interne mobiliteit (conform nieuwe BVR RPR)
Artikel 80:
Aanpassing voorwaarde minimale anciënniteit gelet op nieuwe definitie interne mobiliteit
Aanpassing van garanties gelet op nieuwe definitie
Artikel 80ter-undeciens:
Aanpassing regeling externe mobiliteit (conform nieuwe BVR)
Artikel 133:
Verwijzing naar BVR 13/09/2002 geschrapt (conform nieuwe BVR)
Artikel 179:
Wettelijke aanpassing vaderschaps- en meemoederschapsverlof (Koninklijk besluit van 7 oktober 2022 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 oktober 1994 betreffende de omzetting van het moederschapsverlof in vaderschapsverlof bij overlijden of hospitalisatie van de moeder)
Artikel 180:
Wettelijke wijzigingen opvangverlof (Wet van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn (EU) 2019/1158 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers, en tot intrekking van Richtlijn 2010/18/EU van de Raad en tot regeling van een aantal andere aspecten op het vlak van de verloven)
Artikel 218 en verder:
Wettelijke wijzigingen ouderschapsverlof (Koninklijk besluit van 7 oktober 2022 tot gedeeltelijke omzetting van de Richtlijn (EU) 2019/1158 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers, en tot intrekking van Richtlijn 2010/18/EU van de Raad)
Van VSOA-lrb ontvingen we binnen de wettelijke termijn een gunstig advies voor de aanpassing van het personeelsbehoeftenplan en een protocol van akkoord voor de wijzigingen aan de rechtspositieregeling. Van de vakorganisaties ACOD-lrb en ACV-od ontvingen we geen opmerkingen waardoor we:
- het advies voor de aanpassing van het personeelsbehoeftenplan versie 1/23 als gunstig beschouwen
- het protocol voor de aanpassing aan de rechtspositieregeling versie 22/2023 voor akkoord beschouwen
Ontwerp van het organogram - personeelsbehoeftenplan voor OCMW en gemeente, versie 1/23
Ontwerp van de rechtspositieregeling voor OCMW en gemeente, versie 22/2023
Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
Art. 1 - Het organogram - personeelsformatie voor OCMW en gemeente versie 1/23 zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 2 - De rechtspositieregeling voor OCMW en gemeente versie 22/2023 zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art. 3 - Onderhavige beslissing wordt opgenomen in de lijst van beslissingen waarover jaarlijks wordt gerapporteerd aan de gemeenteraad.
Art. 4 - Een afschrift van deze beslissing wordt aan de firma A&S Solutions bezorgd en wordt tevens gepubliceerd conform de publicatie- en meldingsverplichtingen van het decreet lokaal bestuur.