Terug
Gepubliceerd op 27/10/2025

Notulen  de gemeenteraad

di 16/09/2025 - 20:00 de grote raadzaal van het gemeentehuis
Aanwezig: Tom Aelbrecht, Voorzitter Gemeenteraad
Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, leden van het college van burgemeester en schepenen
Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, gemeenteraadsleden
Philip Lefever, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Carine Melkebeke, Gemeenteraadslid
Afwezig: Francia Neirinck, Gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • 0. Goedkeuring notulen

      • Normaal

        • Goedkeuring notulen vorige zitting

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23.06.2025 worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Ze vormen samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag.

          Verwijzingen

          Ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 23.06.2025.
          Audio-visueel verslag van de gemeenteraad van 23.06.2025 zoals te vinden op: https://www.youtube.com/live/J0CrJ7iVs-s?si=Kwe4qWiEOyjARn0P

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 277 & 278 §2
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 285 t.e.m. 287

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  0 min 0 sec - 2 min 06 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel – De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 23.06.2025 - die samen met de audio-visuele opname tevens het zittingsverslag uitmaken - worden goedgekeurd.

    • 2. Algemeen bestuur

      • Normaal

        • Opvolgingsrapportering meerjarenplan - kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Guido De Temmerman, schepen 

          Voorwerp en motivering

          In het decreet lokaal bestuur - inzonderheid art 263 - is voorzien dat voor het einde van het derde kwartaal er een opvolgingsrapportering over het 1ste semester dient te worden voorgelegd.

          Artikel 29 Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen bepaalt:
          "De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
          1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's."

          Artikel 5 van het ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt:
          "Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:

          1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
          2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd."

          De opvolgingsrapportering van het 1ste semester 2025 is opgenomen in bijlage.

          Verwijzingen

          Rapport opvolgingsrapportering 1ste semester 2025

           
          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
          Besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen

          Tussenkomsten

          Patrick Moreels, Tom Aelbrecht

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  2 min 07 sec - 8 min 25 sec

          Besluit

          Enig artikel - De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan inzake het 1ste semester 2025 zoals opgenomen in bijlage.

        • Organisatiebeheersing – rapport audit duurzame klimaataanpak en organisatiebeheersing - Audit Vlaanderen – kennisname

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter van de gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
          1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
          2° wetgeving en procedures naleeft;
          3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
          4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
          5° de activa beschermt en fraude voorkomt.

          Op 1.01.2014 werd het agentschap Audit Vlaanderen opgericht, dat audits uitvoert in zowel de lokale besturen als bij de Vlaamse administratie. Audit Vlaanderen heeft de ‘leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ uitgewerkt, die ook als standaard gebruikt wordt voor de uitvoering van externe audits in de lokale besturen.

          In de 1ste jaarhelft 2025 voerde Audit Vlaanderen een audit uit in ons lokaal bestuur inzake "duurzame klimaataanpak" en "organisatiebeheersing".

          De rapporten worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad zoals decretaal voorzien en gevraagd door Audit Vlaanderen. 

          Uiteraard zal met de aanbevelingen aan de slag worden gegaan.

          Verwijzingen

          Auditrapport duurzame klimaataanpak
          Auditrapport organisatiebeheersing 

          Regelgeving

          Auditdecreet van 5.07.2013
          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art. 217-220

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  8 min 26 sec - 11 min 06 sec

          Besluit

          Enig artikel – De gemeenteraad neemt kennis van de rapporten van Audit Vlaanderen aangaande "duurzame klimaataanpak" en "organisatiebeheersing" dd. 27.06.2025

        • Eindejaarsactie 2026 t/m 2031 - subsidie - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Tom Van Canneyt, schepen

          Voorwerp en motivering

          Het lokaal bestuur organiseerde tijdens de eindejaarsperiode 2021-2022, ter stimulering van de lokale handel, een eerste succesvolle eindejaarstombola.

          De organisatie van deze eindejaarstombola is sedert de 2de en daaropvolgende edities in handen van de lokale handelaars zelf.  Een groep Zwalmse handelaars verenigde zich hiertoe in een feitelijke vereniging "Zwalmse Ondernemers" en vroeg aan het lokaal bestuur een financiële steun voor de te organiseren eindejaarstombola. Hiervoor werd er op 29.09.2022 op de gemeenteraad een subsidie van € 4.000,00 goedgekeurd. Dit bedrag ging voor € 3.750 euro naar prijzen en € 250 euro naar kosten. 

          De feitelijke vereniging wil voor de komende editie eind november 2025 - januari 2026 het concept aanpassen:

          - een nieuw logo;

          - de burger zal 9 stempels moeten verzamelen i.p.v. 12;

          - de eindejaarsactie zal iets langer duren zodat de burger meer tijd heeft om zijn stempels te verzamelen;

          - ze willen de prijzenpot anders opdelen zodat er iets meer 'grotere prijzen' kunnen worden verdeeld  (€ 1000,- / € 750,- / € 500,- /6 van € 250,-);

          - ze willen het aanbod naar de sponsors en handelaars toe aantrekkelijker maken door de sponsors en deelnemende handelaars meer in beeld te brengen, door bij de huis aan huis bedeling van de stempelkaart, een gedrukt reclameboekje bij te voegen. Ze willen hiermee de burger beter informeren over het wedstrijdreglement, de voorstelling van het bestuur van de feitelijke vereniging, de sponsors in de kijker plaatsen en de deelnemende handelaars bekend maken. 

          Daarnaast willen ze met het vertrouwde concept van de kick-off vergadering voorafgaand aan de eindejaarsactie, sponsors en Zwalmse handelaars warm maken om deel te nemen. Ze geven tijdens dit kick-off moment een transparant beeld van het verloop en financiële toestand van de voorbije editie, stellen het vernieuwde concept voor, lichten het reglement van de deelnemende handelaars toe.

          Ze wensen hierbij een hapje en een drankje aan te bieden, waar ze voor de toelevering de Zwalmse handelaars zullen aanspreken.  

          Door de kick-off willen ze meer handelaars bij de eindejaarsactie betrekken. 

          De bestaande werkingsmiddelen zijn te krap geworden om dit vernieuwde concept uit te werken. 

          De eventuele extra sponsoring en middelen die het vernieuwde concept zou genereren, kunnen geïnvesteerd worden in een andere invulling van de prijsuitreiking, waarbij de sponsors zouden uitgenodigd kunnen worden en zodoende een netwerkmoment faciliteren. Een brede kick-off of brede prijsuitreiking of en ander event kan beschouwd worden als een netwerkevent waar we voorstander van zijn. De invulling wordt aan de vereniging gelaten.

          Hiervoor vraagt de feitelijke vereniging een subsidie van  € 6.000,00, dus een uitbreiding van € 2.000,00. 

           

          Verwijzingen

          E-mail dd. 23.02.2025: Vraag bijkomende subsidie 
          2024 2025 Financieel overzicht Zwalmse ondernemers

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Wet van 14.11.1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute, Eric De Vriendt, Tom Van Canneyt

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio: 11 min 07 sec - 18 min 12 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De feitelijke vereniging "Zwalmse Ondernemers" zal een subsidie toegekend worden van € 6.000,00  ter medefinanciering van de eindejaarstombola 2026-2031 die ze wenst te organiseren en dit voor de prijzen: € 1000,- / € 750,- / € 500,- /6 van € 250 en een deelname in de kosten van de organisatie alsook voor de organisatie van een jaarlijks netwerkevent.

          Art. 2 -

          §1 De subsidie wordt toegekend onder volgende voorwaarden:

          - het lokaal bestuur wordt vermeld in alle communicatiedragers als sponsor;

          - het college van burgemeester en schepenen wordt uitgenodigd op de trekking van de tombola;

          - de prijzenpot van de tombola bedraagt minimaal € 3.750,00;

          - de feitelijke vereniging staat in voor de uitgifte van waardebonnen;

          - de feitelijke vereniging staat in voor de uitbetaling van de waardebonnen aan de handelaars bij wie de winnaars de waardebonnen hebben aangewend;

          - de feitelijke vereniging bezorgt het gemeentebestuur een afrekening van haar werking aangaande de eindejaarsactie en dit uiterlijk 30 april van het jaar volgend op de eindejaarsactie waarvoor de afrekening wordt ingediend;

          - de feitelijke vereniging bezorgt het gemeentebestuur een verslag van haar georganiseerd netwerkevent en dit uiterlijk 30 oktober van het jaar volgend op de eindejaarsactie; 

          - indien de afrekening een winst vertoont dient deze voor 75% als voorschot op de organisatie van de tombola van het jaar nadien of dient deze winst bij niet organisatie op eerste verzoek te worden terugbetaald aan de gemeente.

          §2 De uitbetaling gebeurt als volgt: 75% begin oktober en de resterende 25% na indiening van de gevraagde verantwoordingen.

          Art. 3 - Het lokaal bestuur zal de actie mee communicatief ondersteunen via haar informatiekanalen.

        • Variant - jaarverslag en jaarrekening 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Matthijs Verschraegen, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Het lokaal bestuur Zwalm is sinds 01.01.2020 toegetreden tot de projectvereniging Variant. Deze projectvereniging is een samenwerking rond cultureel en onroerend erfgoed tussen de gemeenten Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem Lierde, Maarkedal, Oudenaarde, Ronse, Wortegem-Petegem, Zottegem en Zwalm.

          We ontvingen het jaarverslag en de jaarrekening van 2024 om voor te leggen aan de gemeenteraad.

          Verwijzingen

          Jaarverslag en jaarrekening 2024 van Variant

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Cultureelerfgoeddecreet van 24.02.2017
          Gemeenteraadsbesluit van 26.09.2019 houdende goedkeuring toetreding tot de projectvereniging Variant en goedkeuring van de statuten en huishoudelijk reglement

          Tussenkomsten

          Geen

          Audiovisuele opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  18 min 13 sec - 20 min 41 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad beslist het jaarverslag en de jaarrekening 2024 van de projectvereniging Variant, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

          Art. 2 - Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Variant.

    • 3. Mobiliteit, wegen en infrastructuur

      • Normaal

        • Masterplan en brandregimes openbare verlichting - aanpassen brandregime - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Johan De Bleecker, schepen

          Voorwerp en motivering

          Openbare verlichting heeft een reeks belangrijke functies: ze zorgt ervoor dat het openbaar leven kan blijven functioneren bij weinig of geen daglicht, ze zorgt voor een betere herkenbaarheid en ze kan bijdragen tot een meer sfeervolle omgeving alsook veiligheid van de weggebruikers.
          Als gemeente hebben we de taak om te streven naar een zo functioneel mogelijk openbare verlichting waarbij er een evenwichtige verhouding is tussen kwaliteit, veiligheid, energiebesparing, leefmilieu en comfort. Daarnaast moeten we uiteraard ook streven naar een duurzame en energie-efficiënte samenleving.
          Het huidig brandregime houdt in dat op gemeentewegen er sprake is van doven om 24u en aansteken om 6u (brandregime D00H06). De gewestwegen zijn momenteel doorlopend verlicht. 

          Door de ondertussen uitgebreide verledding van onze openbare verlichting en mogelijkheden die er daardoor naast gemeentewegen ook gekomen zijn op gewestwegen lijkt het ons zinvol om het huidig brandregime aan te passen en naar gewestwegen uit te breiden.

          Fluvius werd een aantal voorstellen gevraagd waarbij we voorstellen het huidig brandregime aan te passen als volgt:

          regime dieper dimmen - Brand Programma Interactieve Verlichting nl BPIV LR 19-22-23/DIM/5-6-7 VRZA50 toe te passen op alle types wegen, namelijk : "Gewestwegen", "Lokale verbinding" , "Landelijke weg", "Landelijke verbinding" en "Vrijliggend fietspad" en met volgende kenmerken:

          - vanaf aansteken 100%
          - alle dagen uitgezonderd vrijdag en zaterdag
               19u - 70%
               22u - 50%
               23u - 30%
               5u - 50%
               6u - 70%
               7u - 100%
          - op vrijdag en zaterdag is er een aangepast dimregime tot 50%, de laatste stap om 23u wordt niet meer uitgevoerd.

          Dit regime zal worden toegepast op alle interactieve led-verlichtingspunten.  De niet interactieve verlichtingspunten (niet interactieve led's en de nog te verledden lichtpunten) zullen altijd aan 100% verlichten (dus geen doofregime meer) en geleidelijk aan het dimregime krijgen n.a.v het omschakelen naar interactieve led.

          De armaturen die reeds uitgerust zijn met een IVT-toestellen worden voorzien van een brandregime dieper dimmen BPIV LR 19-22-23/DIM/5-6-7 VRZA50.
          Voor de "domme" led's en de andere nog te verledden lichtpunten moeten er 67 stuurpunten ter plaatse worden aangepast om ze de ganse nacht te doen branden.
          Per stuurpunt wordt hiervoor een kost aangerekend van 130,66 euro excl. BTW.
          De totale kost van 8.754,22 euro excl. BTW wordt ten laste genomen door de gemeente.

          Door deze aanpassing zal het verbruik zeer tijdelijk met ongeveer 5,5% stijgen.
          Naarmate de verledding verder wordt uitgevoerd en meer IVT-toestellen geplaatst/uitgerust worden kunnen we ook op meer lichtpunten het dieper dim regime instellen wat het verbruik op korte termijn terug en snel zal doen dalen gezien het huidige verleddingstempo.

          We kunnen ter info ook meegeven dat de totale verleddingsgraad per 1.09.2025 72% bedraagt.  Doel is 100% tegen einde 2028.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit 08.09.2022 houdende "Masterplan openbare verlichting - aanpassen brandregime"
          Voorstel Fluvius


          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  20 min 42 sec - 25 min 12 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1  - De brandregimes voor de openbare verlichting op ons grondgebied worden aangepast naar een regime dieper dimmen - Brand Programma Interactieve Verlichting nl BPIV LR 19-22-23/DIM/5-6-7 VRZA50 toe te passen op alle types wegen, namelijk : "Gewestwegen" , "Lokale verbinding" , "Landelijke weg", "Landelijke verbinding" en "Vrijliggend fietspad" en met volgende kenmerken:

          - vanaf aansteken 100%
          - alle dagen uitgezonderd vrijdag en zaterdag
               19u - 70%
               22u - 50%
               23u - 30%
               5u - 50%
               6u - 70%
               7u - 100%
          - op vrijdag en zaterdag is er een aangepast dimregime tot 50%, de laatste stap om 23u wordt niet meer uitgevoerd

          Dit regime zal worden toegepast op alle interactieve led-verlichtingspunten.  De niet interactieve verlichtingspunten (niet interactieve "domme" led's en de nog te verledden lichtpunten) zullen altijd aan 100% verlichten en geleidelijk aan het nieuwe brandregime krijgen n.a.v het omschakelen naar interactieve led.

          Art. 2 - De totale éénmalige kost van 8.754,22 euro excl. BTW wordt ten laste genomen door de gemeente.

          Art. 3 - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering.

          Art. 4 - Afschrift zal overgemaakt worden aan Fluvius met vraag tot implementatie.

        • Riolering- en wegeniswerken Roborst fase 3 - grondverwervingen - akte - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Johan De Bleecker, schepen 

          Voorwerp en motivering

          In kader van de wegenis- en collectorwerken project “AR : Wegen - Activa in aanbouw - ACT : Waterzuivering : project Roborst Fase 3 uitvoering - Perceel 1 (Deel Gemeente Zwalm)” wordt een buffergracht aangelegd langs de Kloosterstraat.

          Hiervoor dienen grondverwervingen te gebeuren. Er werd een ontwerpakte opgesteld door notariskantoor De Smet & Willems voor het verwerven van grond op twee percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 72B en Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 73H in eigendom van Mevr De Meyer Anne en op twee percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie A nr. 74B en Zwalm, 8e afdeling, sectie A nr. 75B in eigendom van Mevr Everaert Josiane .

          Voor de aanleg van de buffergracht en bufferstrook is er een grondverwerving met totale oppervlakte van 1.102 m².

          De vergoeding voor de verwervingen wordt vastgelegd op €10.814,34. 

          Verwijzingen

          Ontwerpakte notariskantoor De Smet & Willems
          Schattingsverslag dd.06.09.2022 (incl. revisie november 2024)
          Verkoopbeloften 

          Regelgeving

          Decreet over het Lokaal Bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  25 min 13 sec - 26 min 50 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 – De ontwerpakte opgemaakt door notariskantoor De Smet & Willems - opgenomen in bijlage - met

          1/Vestiging van de verkoop van grond op de percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 72B, Zwalm, 8e afdeling, sectie B nr. 73H en eigendom van Mevr De Meyer Anne overeenkomstig aanduiding op het plan "272383_I_INN_01-2.4.1-2" inneming 6 en 7 opgemaakt door studiebureau Sweco over een totale oppervlakte van 669 m² en mits een vergoeding van €6.565,15.

          2/Vestiging van de verkoop van grond op de percelen kadastraal gekend als Zwalm, 8e afdeling, sectie A nr. 74B en Zwalm, 8e afdeling, sectie A nr. 75B in eigendom van Mevr Everaert Josiane overeenkomstig aanduiding op het plan "272383_I_INN_01-2.4.1-2" inneming 8 en 9 opgemaakt door studiebureau Sweco over een totale oppervlakte van 433 m² en mits een vergoeding van €4.249,19. 

          wordt aangenomen.

          Art. 2 – De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomsten te ondertekenen.

    • 4. Vrije tijd en Welzijn

      • Normaal

        • Toekennen van een werkingssubsidie Aanvullende Lokale Diensten (ALD) 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Karen De Colfmacker, schepen

          Voorwerp en motivering

          Op 01.07.2023 ging de nieuwe maatregel “maatwerk bij individuele inschakeling” in voege ter vervanging van 4 maatregelen die zullen verdwijnen

          • De Vlaamse ondersteuningspremie (VOP)
          • De Sociale inschakelingseconomie (SINE)
          • De lokale diensteneconomie (LDE)
          • Maatwerkafdelingen (MWA).

          Lokale diensten die in de bevraging in 2022 aangegeven hebben dat ze voor ons lokaal bestuur een LDE aanvullende dienstverlening uitvoeren:

          • Familiehulp Goed Wonen
          • Zorgnetwerk Cur@-Z
          • Regionaal Steunpunt voor Welzijnsbevordering en sociale impulsen.
          De werkingssubsidies inzake de nieuwe maatregel “maatwerk bij individuele inschakeling” gelden enkel voor de lokale diensten met een opdracht voor het lokaal bestuur Zwalm. Tot op heden zijn er geen opdrachtbesluiten tussen voorgaande organisaties en het lokaal bestuur Zwalm.

          De LDE-initiatieven schakelden dus sinds 01.07.2023 over naar een individueel maatwerkbedrijf.  Het is de bedoeling dat alle opgestarte trajecten van doelgroepmedewerkers worden voltooid.
          Op 26.05. 2023 keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit goed waardoor een tegemoetkoming van € 4,24 miljoen (werkingssubsidie voor de periode juli 2023 tot december 2025) aan de lokale besturen werd toegekend voor de organisatie van het aanvullend lokaal dienstenaanbod.
          Het aanvullend lokaal dienstenaanbod wil enerzijds lokale besturen aanmoedigen om verder in te zetten op de diensten van algemeen economisch belang (DAEB) waar de LDE-ondernemingen vandaag op geënt zijn en wil anderzijds garanderen dat de lokale dienstverlening binnen iedere individuele LDE-onderneming, na het wegvallen van de SINE-subsidies op 1.07.2023, verder gezet kan worden. Om die reden wordt, in lijn met het engagement in het Vlaams regeerakkoord, aan de lokale besturen uitdrukkelijk gevraagd om deze middelen tijdens de overgangsfase toe te kennen binnen de bestaande samenwerkingsverbanden met de LDE-ondernemingen (zie boven).

          De middelen voor de periode 07/2023 t.e.m. 12/2023 werden niet verdeeld wegens het ontbreken van opdrachtbesluiten. De opdrachtbesluiten werden met de lokale diensten opgemaakt. De middelen vanaf 01/2024 werden procentueel (ifv het doorgegeven aantal VTE) verdeeld onder de lokale economie-bedrijven. 
          Het departement Werk en Sociale economie, afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk (WSE), bevestigde schriftelijk dat de werkingsmiddelen die voor het lokaal bestuur Zwalm zijn toegekend voor het werkingsjaar 2025 in totaal € 15.204,18 bedragen.

          De verdeling wordt gedaan op basis van de ingediende verantwoordingsstukken (m.n. het aantal VTE) van het werkingsjaar 2024. Regionaal Steunpunt voor Welzijnsbevordering en Sociale Impulsen diende geen verantwoording in wegens faillissement. 

          Voor 2025 is de verdeling van de werkingssubsidie als volgt:

          Naam LDE Onderneming

          Werkingssubsidie

          Familiehulp Goed Wonen - 1,23 VTE

          € 8.210,26

          Zorgnetwerk Cur@-Z - 1,05 VTE

          € 6.993,92

          Deze middelen zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend worden aangewend voor het opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten. Daarom dient er bij de BBC-rapportering gebruik te worden gemaakt van de externe deelrapporteringscode WSE-ALD. Daarnaast moet volgende verantwoord worden: 

          • De omschrijving en de situering van de DAEB binnen het sociaal lokaal beleidsplan
          • De uitbetaalde vergoeding per begunstigde
          • Het aantal betrokken doelgroepwerknemers (indicatief).

          Het initiatief maakt - conform de Vlaamse richtlijnen terzake -  aan lokaal bestuur Zwalm een inhoudelijk en financieel rapport op met gedetailleerde melding van alle kosten en inkomsten van de dienst van algemeen economisch belang (en ev. de redelijke winst). De bewijsstukken ter staving van de kosten en inkomsten dienen op eenvoudig verzoek van het lokaal bestuur overgemaakt te worden, ten laatste op 31.03.2026. Wanneer uit de controles of de afrekening blijkt dat er overcompensatie is, zal het lokaal bestuur het overschot terugvorderen en de parameters voor het berekenen van de compensatie herzien. De controle door het lokaal bestuur gebeurt jaarlijks. Het initiatief houdt een analytische boekhouding bij. Indien het initiatief ook activiteiten verricht die buiten de dienst van algemeen economisch belang vallen, dient in de interne boekhouding de met de dienst van algemeen economisch belang houdende kosten en inkomsten, en die van de andere diensten, gescheiden worden opgenomen.

          Verwijzingen


          Regelgeving

          Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikel 40 en 41.
          Decreet van 14.01.2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
          Besluit van de Vlaamse Regering van 15.07.2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
          Besluit van de Vlaamse Regering van 26.05.2023 waarmee 4,24 miljoen euro toegekend kan worden aan lokale besturen voor de organisatie van het aanvullende lokale dienstenaanbod zoals bepaald in het uitvoeringsbesluit bij het decreet “maatwerk bij individuele inschakeling”.

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  26 min 51 sec - 29 min 59 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1- De gemeenteraad beslist de werkingssubsidie aanvullend lokaal dienstenaanbod van het departement WSE aan te wenden om toe te kennen aan de huidige LDE-ondernemingen met een opdracht van de gemeente voor 2025. Voor het lokaal bestuur Zwalm is de verdeling van de toegekende middelen t.b.v. € 15.204,18 als volgt:

          Naam LDE Onderneming

          Werkingssubsidie

          Familiehulp Goed Wonen

          € 8.210,26

          Zorgnetwerk Cur@-Z

          € 6.993,92

          Art. 2 - Deze bedragen zijn door de initiatieven vermeld in art.1 verworven mits zij voldoen aan de voorwaarden m.b.t. de DAEB De-minimisverordening. De financieel directeur van het lokaal bestuur Zwalm ontvangt een controlerecht bij de uitbetaalde initiatieven. Indien de verantwoording ontoereikend is, kunnen de bedragen worden teruggevorderd.

          Art. 3 - Het initiatief maakt - conform de Vlaamse richtlijnen terzake - aan lokaal bestuur Zwalm een inhoudelijk en financieel rapport op met gedetailleerde melding van alle kosten en inkomsten van de dienst van algemeen economisch belang (en ev. de redelijke winst). De bewijsstukken ter staving van de kosten en inkomsten dienen op eenvoudig verzoek van het lokaal bestuur overgemaakt te worden, ten laatste op 31.03.2026. Wanneer uit de controles of de afrekening blijkt dat er overcompensatie is, zal het lokaal bestuur het overschot terugvorderen en de parameters voor het berekenen van de compensatie herzien. De controle door het lokaal bestuur gebeurt jaarlijks. Het initiatief houdt een analytische boekhouding bij. Indien het initiatief ook activiteiten verricht die buiten de dienst van algemeen economisch belang vallen, dient in de interne boekhouding de met de dienst van algemeen economisch belang houdende kosten en inkomsten, en die van de andere diensten, gescheiden worden opgenomen.

        • Gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm - aanpassing en hercoördinatie

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Matthijs Verschraegen, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur zoals geüpdatet door de gemeenteraad op 27.10.2022, behoeft aanpassing.

          Eind 2024 werden de kerken van Beerlegem, Hundelgem, Paulatem en Sint-Maria-Latem onttrokken aan de eredienst. De kerk van Hundelgem werd door de kerkfabriek op basis van een huurovereenkomst verhuurd aan Vrije Basisschool Bloesem. Dit huurcontract werd overgenomen door het lokaal bestuur. 

          Zwalmse scholen behoren voor wat betreft hun pedagogische activiteiten tot categorie D zoals opgenomen in het gebruikersreglement. Dit betekent dat ze conform het geldende retributiereglement gratis gebruik kunnen maken van de socio-culturele infrastructuur, met inbegrip van de kerken. Om alle Zwalmse scholen gelijk te behandelen, wensen we de kerk van Hundelgem toe te voegen aan het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur. 

          De kerk van Sint-Denijs-Boekel werd ondertussen herbestemd tot urnenbewaarplaats en zal geschrapt worden uit dit reglement. 

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 27.10.2022 betreffende het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Peter Van Den Haute, Matthijs Verschraegen, Louis Ide, Johan De Bleecker

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  30 min 0 sec - 37 min 44 sec

          Bijlage

          Gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm

          1.     Algemene bepalingen

          Artikel 1 – Accommodatie

          Dit reglement regelt het gebruik van de socio-culturele infrastructuur in Zwalm die bestaat uit:

          • De Zwalmparel, Sportlaan 1
            • Feestzaal met toog
            • Drankbergingen
            • Keuken
            • 2 kleedkamers met bijhorend sanitair
          • Gemeenschapscentrum De Munk, Sportlaan 3
            • Zaal Peerdestok
            • Zaal Stampkot
            • Keuken
            • Bergingen en lockers
          • Sint-Margarethakapel, Wijlegem
          • Sint-Pietersbandenkerk van Dikkele, Brouwerijstraat 10
          • Sint-Martinuskerk van Meilegem, Bareelstraat 3
          • Sint-Dionysiuskerk van Roborst, Borstekouterstraat 5
          • Kerk Sint-Blasius-Boekel, Boekelbaan 151
          • Kerk Hundelgem, Kerstraat 31

          Dit reglement omvat algemene gebruiksmodaliteiten die aangevuld worden met specifieke gebruiksmodaliteiten in de individuele fiches van de verschillende gebouwen.

          Artikel 2 – Gebruikers en tarieven

          §1. De gebruikers worden onderverdeeld in volgende categorieën:

          • categorie A: erkende verenigingen, zorginstellingen, scholen en hun ouderwerkingen uit Zwalm
          • categorie B: particulieren, overige verenigingen, zelfstandigen en bedrijven uit Zwalm
          • categorie C: particulieren, verenigingen, zelfstandigen en bedrijven van buiten Zwalm
          • categorie D: lokale besturen, gemeentelijke adviesraden, veiligheidsdiensten (politie, brandweer, Rode Kruis), intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar het lokaal bestuur in participeert, Zwalmse scholen voor wat betreft activiteiten in het kader van hun pedagogische opdracht

          §2. Voor elk van deze categorieën zijn gebruikerstarieven bepaald in het retributiereglement van de hierboven genoemde accommodaties.

          §3. Het lokaal bestuur kan vrijstellingen geven voor het betalen van huurgeld zoals vermeld in het gemeenteraadsbesluit van 20.06.2019 houdende machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het vaststellen van retributies en bepaling van de voorwaarden (en latere wijzigingen).

          Structurele gebruikers van kerkinfrastructuur 

           2.     Gebruiksmodaliteiten

          2.1. Reservatieprocedure

          Artikel 3

          Het gebruik van de socio-culturele infrastructuur wordt aangevraagd via de daarvoor voorziene kanalen van de afdeling Vrije Tijd.

          Artikel 4

          Het lokaal bestuur hanteert volgende aanvraagtermijnen bij de behandeling van de aanvragen:

          • Gebruikers uit categorie A en D: minimum 2 weken en maximum 13 maanden voor de datum van de activiteit
            Uitzondering: Gebruikers uit categorie A en D kunnen reservaties met een vaste regelmaat (wekelijks, maandelijks) kunnen tot 18 maanden vooraf aangevraagd worden.
          • Gebruikers uit categorie B en C: minimum 2 weken en maximum 6 maanden voor de datum van de activiteit
            Uitzondering:
            • Indien gebruikers uit categorie B of C de Zwalmparel in combinatie met de sporthal huren, worden dezelfde aanvraagtermijnen als deze voor gebruikers uit categorie A gehanteerd.
            • Voor specifieke evenementen georganiseerd door gebruikers uit categorie C kan dezelfde aanvraagtermijn als gebruikers uit categorie A gehanteerd worden. Het evenement moet een regionale uitstraling hebben en bezoekers uit de ruimere regio aantrekken, een economisch voordeel opleveren voor de Zwalmse middenstand en reeds minstens 1 keer hebben plaatsgevonden in Zwalm. De organisator moet een motivering kunnen voorleggen voor deze criteria.

          Artikel 5

          De aanvrager kan een optie nemen op het gebruik van één van de locaties. Deze blijft 14 kalenderdagen geldig, waarna ze automatisch vervalt.

          Artikel 6

          De aanvragen worden door de afdeling Vrije Tijd in chronologische volgorde van ontvangst behandeld en bevestigd.

          Artikel 7

          Het lokaal bestuur heeft ten allen tijde voorrang op het gebruik van de zalen. Indien een activiteit van een gebruiker niet kan doorgaan, stelt het lokaal bestuur in de mate van het mogelijke een alternatief voor. Voor de verplaatste activiteit geldt de laagste retributie van beide reservaties.

          Artikel 8

          De gebruiker ontvangt maandelijks een factuur voor het gebruik van de gemeentelijke accommodaties tijdens de voorbije maand.

          Artikel 9

          Annuleren kan kosteloos tot 1 maand voor de datum van de reservatie. Bij annulatie minder dan 1 maand vooraf blijft 50% van de retributie verschuldigd. Indien minder dan 1 week vooraf wordt geannuleerd, blijft het volledige gebruikerstarief verschuldigd. Indien er duidelijk sprake is van overmacht (bijvoorbeeld indien een beoogd evenement niet kan doorgaan om een reden die volledig buiten de wil of invloed van de organisator valt), zullen geen annulatiekosten aangerekend worden. Elk geval van overmacht wordt behandeld door het college van burgemeester en schepenen.

          Bij veelvuldig annuleren of niet opdagen zonder voorafgaande verwittiging, kan het college van burgemeester en schepenen de gebruiker uitsluiten van toekomstig gebruik.

           

          2.2. Toegang

          Artikel 10

          De gebruiker kan de sleutel, toegangsbadge of -code van de betreffende accommodatie na afspraak afhalen bij de afdeling Vrije Tijd op de dag van de geplande activiteit of de laatste werkdag voor de activiteit indien deze doorgaat tijdens het weekend of op een feestdag. De sleutel of toegangsbadge moet na afspraak terugbezorgd worden op de eerste werkdag na de activiteit.

          Artikel 11

          De gebruiker is bij verlies van de sleutel of een badge een vergoeding verschuldigd zoals vastgelegd in het retributiereglement. Deze vergoeding wordt verhoogd met de kosten voor het plaatsen van nieuwe sloten en de aanmaak van nieuwe sleutels.

          2.3. Richtlijnen voor het gebruik

          Artikel 12

          Het klaarzetten en ontruimen van de zaal (inclusief koel zetten van dranken) moet tijdens de gereserveerde uren gebeuren. Elke aanwezigheid buiten de toegestane gebruiksduur is verboden.

          Artikel 13

          § 1. De gebruiker mag geen lokalen gebruiken waarvan het gebruik niet werd aangevraagd. Indien de gebruiker lokalen gebruikt waarvoor geen toelating werd gevraagd, zal het gebruik van deze ruimtes aan dubbel tarief aangerekend worden.

          § 2. De lokalen mogen enkel gebruikt worden voor activiteiten waarvoor het lokaal bestuur toelating gaf. Indien de infrastructuur niet overeenkomstig de aanvraag gebruikt wordt, zal er een boete van € 250 opgelegd worden. Bijkomend kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de gebruiker van toekomstig gebruik uit te sluiten.

          Artikel 14

          Het college van burgemeester en schepenen kan activiteiten die in strijd zijn met de democratische basisprincipes van onze samenleving of de openbare orde of goede zeden in het gedrang brengen, verbieden.

          Artikel 15

          Het gebouw mag niet onderverhuurd worden of ter beschikking gesteld worden aan derden.

          Artikel 16

          Het lokaal bestuur betaalt een jaarvergunning Sabam en billijke vergoeding voor de Zwalmparel en GC De Munk. Organisatoren van fuiven, live optredens, theatervoorstellingen moeten wel nog een vergunning aanvragen.

          Artikel 17

          De gebruiker is vrij om een drankenleverancier te kiezen, maar kan ook samenwerken met de leverancier van het lokaal bestuur tegen gunstige tarieven. De gebruiker moet zelf de nodige afspraken maken omtrent het leveren en ophalen van dranken.

          Artikel 18

          Het gebruik van wegwerpartikelen voor catering is verboden. De gebruiker moet met glazen, herbruikbare bekers, bestek en borden werken.

          Artikel 19

          Affiches, versieringen en aankondigingen mogen uitsluitend aangebracht zonder schade toe te brengen aan de infrastructuur.

          Artikel 20

          Voor de organisatie van een evenement of fuif zijn een aantal aanvragen en vergunningen nodig. Organisatoren moeten een algemene aanvraag voor evenementen minstens 8 weken op voorhand indienen via de daarvoor bestemde kanalen van de afdeling Vrije Tijd.

          Artikel 21

          De gebruiker dient ervoor te zorgen dat de geluidsoverdracht naar de buurt binnen de reglementering op de geluidshinder (wet geluidshinder en VLAREM) valt. Bij die evenementen waar elektronisch versterkte muziek niet de hoofdzaak is bv. achtergrondmuziek zal de norm van 85dB(A) LAeq, 15 min van toepassing zijn. Het geluidsniveau dient onder deze norm te blijven. Voor muziekactiviteiten, waar elektronisch versterkte muziek gespeeld wordt, waar het geluidsniveau > 85dB(A) LAeq, 15 min bedraagt, moet een afwijking geluid aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen. Afhankelijk van het gewenste geluidsniveau gelden verschillende verplichtingen.

          2.4. Schoonmaak

          Artikel 22

          §1. De gebruiker kan kiezen om de lokalen ofwel zelf te poetsen ofwel door de gemeentelijke diensten volgens de tarieven vastgelegd in het retributiereglement. De gebruiker maakt zijn keuze bekend bij de aanvraag.

          §2. Bij meerdere activiteiten tijdens één weekend in de Zwalmparel zijn alle gebruikers verplicht de infrastructuur te laten poetsen door de gemeentelijke diensten.

          Artikel 23

          §1. De gebruiker moet het gebouw en de omgeving onmiddellijk na de activiteit in ordelijke staat achterlaten ook al werd overeengekomen dat de eindschoonmaak door de gemeentelijke diensten gebeurt. Dit betekent:

          • Alle afval wordt ingezameld, gesorteerd en meegenomen door de gebruiker. Afval kan alleen achtergelaten worden indien de nodige containers voor de inzameling van pmd, glas, papier en karton vooraf werden aangevraagd bij de milieudienst. Voor de inzameling van restafval kan de gebruiker grijze zakken voorzien van een speciale sticker aankopen in het gemeentehuis. Meer info: www.zwalm.be/afvalcontainer
          • Het gebruikte meubilair (tafels, stoelen,  …) is gereinigd en terug op zijn oorspronkelijke plaats gezet.
          • Glazen, servies en bestek zijn afgewassen, afgedroogd en teruggeplaatst op hun oorspronkelijke plaats
          • Alle lokalen zijn opgeruimd en geveegd

          §2. Wie kiest om zelf te poetsen, moet ook het sanitair schoonmaken en de lokalen nat reinigen.

          §3. In elke accommodatie is daartoe het nodige poetsmateriaal voorzien.

          Artikel 24

          Indien het materiaal niet teruggeplaatst is zoals het hoort en/of de lokalen onvoldoende of niet werden gepoetst, dan zullen de personeelskosten aangerekend worden, zoals vastgelegd in het retributiereglement.

          2.5. Schade en verantwoordelijkheid

          Artikel 25

          De gebruiker vergewist zich vóór de activiteit van de staat van de infrastructuur en de inboedel (tafels, stoelen, glazen …). Schade of gebreken moeten onmiddellijk gemeld worden aan de afdeling Vrije Tijd. Zoniet kan de gebruiker zelf aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

          Artikel 26

          De gebruiker is aansprakelijk voor alle door hem en/of zijn publiek aangerichte schade aan het gebouw, materiaal, meubilair e.d. De kosten voor het herstel van de schade zullen aan de gebruiker gefactureerd worden. De gebruiker mag in geen geval de schade of het defect zelf herstellen of de herstelling in zijn opdracht door derden laten uitvoeren.

          Artikel 27

          De gebruiker is verantwoordelijk voor het materiaal dat hij meebrengt en moet dit na de activiteit ook onmiddellijk verwijderen zowel in als rond het gebouw. Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of schade aan het materiaal van de gebruiker.

          2.6. Veiligheidsbepalingen

          Artikel 28

          De gebruiker moet bij de organisatie van activiteiten alle mogelijke maatregelen treffen om de veiligheid van de bezoekers en de bescherming van het gebouw en de uitrusting te garanderen:

          • De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten of meer publiek toelaten dan de vooropgestelde maxima (zie individuele fiches van de gebouwen).
          • De gebruiker moet zich degelijk informeren over de evacuatiewegen, de hulpverlening en het gebruik van de beschikbare blustoestellen.
          • Alle blustoestellen moeten te allen tijde zichtbaar en bereikbaar blijven.
          • De gebruiker zorgt ervoor dat alle toegangswegen bereikbaar blijven voor de hulpdiensten. Uitgangen en nooduitgangen moeten steeds over de volledige breedte vrijgehouden worden. Langs de vluchtwegen, op trappen en overlopen mag zich geen enkel voorwerp bevinden dat het verkeer van mensen hindert. De pictogrammen en de signalisatie moeten steeds duidelijk zichtbaar blijven. De deuren geplaatst in de evacuatiewegen mogen in geen geval vergrendeld zijn. Dit geldt tevens voor alle uitgangen en nooduitgangen.
          • De gebruikers blijven te allen tijde verantwoordelijk bij het niet naleven van eender welke wettelijke bepaling betreffende de veiligheid.
          • Alle versieringen moeten van brandvertragend materiaal zijn en moeten uit de buurt van lampen en kaarsen gehouden worden. Voor het gebruik van kaarsen is enkel het gebruik van theelichtjes toegestaan in een aangepaste kaarshouder.
          • Alle accommodaties zijn openbare ruimtes. Bijgevolg geldt er een rookverbod in alle gebouwen.
          • Elk gebruik van rook- of vuurproducerende of risicohoudende toestellen is verboden, ook in de keukens.
          • In geen enkel geval mag men gasflessen binnen het gebouw opstellen.
          • Het bijleggen van elektrische en gasleidingen of kabels die niet conform zijn aan de bestaande reglementering is ten strengste verboden.

          2.7. Verzekeringen

          Artikel 29

          §1. De gebruiker is verplicht zich te laten verzekeren voor burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid en moet hiervan een bewijs voorleggen.

          §2. De gebouwen zelf zijn door het lokaal bestuur verzekerd met een uitgebreide brandverzekering.

          §3. Bij een tijdelijke tentoonstelling is de gebruiker verplicht de tentoongestelde voorwerpen voldoende te verzekeren en dit met een verzekeringspolis “alle risico’s”

           
          3.     
          Slotbepalingen

          Artikel 30

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit reglement en ertoe gemachtigd in alle onvoorziene gevallen de nodige beslissingen te nemen.

          Artikel 31

          Bij juridische betwisting tussen gebruiker en het lokaal bestuur Zwalm over een van de voorgaande artikels zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Oost-Vlaanderen bevoegd.

           

          Individuele fiche De Zwalmparel

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Zwalmparel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement..

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. Er zijn maximaal 521 mensen tegelijk toegelaten in de Zwalmparel.

          Bestemming
          De Zwalmparel mag gebruikt worden voor

          • culturele en informatieve activiteiten: concerten, lezingen, tentoonstellingen, workshops, vergaderingen …
          • eetfestijnen, feestmaaltijden, fuiven

          Bij de organisatie van fuiven gelden een aantal bijkomende bepalingen:

          • Check het fuifdraaiboek op www.zwalm.be/fuifdraaiboek
          • Fuiven zijn enkel toegelaten voor erkende Zwalmse verenigingen. Fuiven mogen duren tot 4u ’s morgens. Voor de opkuis van de zaal is er een afwijking voorzien op het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm.  Gebruikers krijgen tijd tot 10 u. op de daaropvolgende dag om de zaal op te kuisen.
          • Het gebruik van flessen en glazen is verboden op een fuif. Dranken moeten in herbruikbare drankbekers geschonken worden.

          Gebruik drankbergingen
          Bij het gebruik van drank krijgt de gebruiker een drankenberging toegewezen. De gebruiker staat zelf in voor de afspraken met de drankenleverancier omtrent het leveren en ophalen van de dranken. Enkel hiervoor kan de gebruiker buiten de toegestane gebruiksduur toegang krijgen tot het gebouw. De drankenvoorraad en andere toebehoren worden onmiddellijk in de drankenberging gezet en belemmeren in geen geval de toegang in andere ruimtes.

          Individuele fiche GC De Munk

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van GC De Munk samen met het gebruiksreglement en het retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer:

          • Zaal Stampkot: 160 personen
          • Zaal Peerdestok: 120 personen (60 personen per zaaldeel indien de mobiele wand gebruikt wordt)
          • Keuken: 35 personen

          Bestemming
          GC De Munk mag enkel gebruikt worden voor culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, kooklessen …

          Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.

          Particulieren, zelfstandigen en bedrijven van binnen en buiten Zwalm kunnen geen gebruik maken van de lokalen in GC De Munk.

          Toegang
          De vereniging ontvangt bij periodieke huur 2 toegangsbadges om in het gemeenschapscentrum binnen te kunnen. Indien een vereniging meer dan 2 toegangsbadges nodig heeft, kunnen deze tegen de prijs die in het retributiereglement werd vastgelegd, besteld worden. Deze geven enkel toegang binnen de aangegeven gebruiksuren en lokalen.

          Vaste gebruikers kunnen met behulp van de toegangsbadge elke dag tussen 7 uur en 24 uur binnen in de inkom van het gebouw (gebruik toiletten en toegang lockers) en aan de

          achterzijde van het gebouw om drank in de drankenbergingen te brengen en/of de koelkasten aan te vullen (dit mag vanaf 1 dag voor de activiteit). Behalve deze ruimten is er buiten de gereserveerde uren geen toegang tot het gemeenschapscentrum.

          De organisatie duidt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt voor het lokaal bestuur.

          Reservatie van berging, locker en koelkast
          In het gebouw zijn 4 grote bergingen (2 aanpalend aan zaal Stampkot, 2 aanpalend aan zaal Peerdestok 2), 4 drankbergingen aanpalend aan zalen Peerdestok en lockers (alle zalen).

          De reservaties worden aan de Afdeling Vrije Tijd gericht door dit aan te duiden bij de aanvraag voor huur van de zaal.

          Bij gebruik van de berging dient bij de aanvraag uitgelegd te worden wat er opgeslagen zal worden. De drankbergingen worden aangeduid door gemeente Zwalm bij levering van de drank. Per vereniging kunnen maximaal 5 lockers (in kolom) vastgelegd worden.

          De Afdeling Vrije Tijd heeft de mogelijkheid om tijdens de gereserveerde periode de berging terug vrij te laten maken en lockers toe te wijzen indien de capaciteit van de berging te beperkt wordt gebruikt.

          De bergingen zijn via dezelfde toegangsbadge bereikbaar, de lockers via een cijferslot. Indien het gebruik van koelkasten nodig is tijdens de activiteit in 1 of beide Peerdestokzalen, moet dit ook aangegeven worden bij de aanvraag.

          Richtlijnen voor het gebruik
          De gebruiker mag niets bevestigen op de ramen. Dit zorgt voor thermische spanning in het raam waardoor deze kunnen breken. Ook de zonneweringen moeten ofwel volledig omhoog of volledig omlaag geplaatst worden.

          Afval
          Glas, pmd, restafval, papier en karton worden ingezameld, gesorteerd en ondergebracht in de corresponderende afvalbak op de afvalkade in de buitenberging.

           

          Individuele fiche kerk Sint-Pietersbandenkerk Dikkele

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Pietersbandenkerk van Dikkele samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.

          Bestemming
          De kerk van Dikkele kan gebruikt worden voor

          • socio-culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, concerten …
          • plechtigheden (huwelijk, doop, afscheidsviering, bezinning …)

          Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.

          Eten en drinken
          Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.

          Sanitair
          In de kerk is slechts 1 toilet aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.

          Gebruik orgel
          Het orgel is bespeelbaar. Indien een gebruiker het orgel wenst te bespelen, moet men een attest van bekwaamheid (bijvoorbeeld diploma muziekacademie) kunnen voorleggen.

          Sabam en billijke vergoeding
          Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.

          Parkeren
          Aan de kerk is weinig tot geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.

           

          Individuele fiche Sint-Amanduskerk Hundelgem

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de kerk van Hundelgem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kapel zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.

          Bestemming
          De kerk mag enkel gebruikt worden voor

          • socio-culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, concerten, ... 
          • schoolactiviteiten en activiteiten gericht op de schoolgaande jeugd van sportieve of pedagogische aard

          Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten. Scholen hebben voorrang bij reservaties.

          Eten en drinken
          Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.

          Sanitair
          In de kerk is slechts 1 toilet aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.

          Sabam en billijke vergoeding
          Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.


          Individuele fiche Sint-Martinuskerk Meilegem

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Martinuskerk van Meilegem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het onroerend goed wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.

          Bestemming
          Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Meilegem gebruikt worden voor

          • socio-culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, concerten …
          • plechtigheden (huwelijk, doop, afscheidsviering, bezinning …)

          Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.

          Eten en drinken
          Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.

          Sabam en billijke vergoeding
          Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.

          Sanitair
          In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.

          Individuele fiche Sint-Dionysiuskerk Roborst

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Dionysiuskerk van Roborst samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.

          Bestemming
          De kerk van Roborst kan gebruikt worden voor

          • socio-culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, concerten …
          • plechtigheden (huwelijk, doop, afscheidsviering, bezinning …)

           Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.

          Eten en drinken
          Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.

          Sanitair
          In de kerk is slechts 1 toilet aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.

          Sabam en billijke vergoeding
          Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.

          Parkeren
          Aan de kerk is weinig tot geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.

           

          Individuele fiche Sint-Blasiuskerk Sint-Blasius-Boekel

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de kerk van Sint-Blasius-Boekel samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kerk zijn maximum 99 personen tegelijk toegelaten.

          Bestemming
          Tot de kerk een definitieve herbestemming krijgt, kan de kerk van Sint-Blasius-Boekel gebruikt worden voor

          • socio-culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, concerten …
          • plechtigheden (huwelijk, doop, afscheidsviering, bezinning …)

          Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.

          Eten en drinken
          Het aanbieden van eten en drinken als randactiviteit bij een evenement in de kerk is toegelaten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.

          Sabam en billijke vergoeding
          Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.

          Sanitair
          In de kerk is geen sanitair aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.

           

          Individuele fiche Sint-Margarethakapel Wijlegem

          De individuele fiche is automatisch van toepassing bij het gebruik van de Sint-Margarethakapel van Wijlegem samen met het algemene gebruikersreglement en het betreffende retributiereglement.

          Capaciteit
          De maximale capaciteit van het gebouw wordt bepaald a.d.h.v. de geldende richtlijnen van de brandweer. In de kapel zijn maximum 49 personen tegelijk toegelaten.

          Bestemming
          De kapel mag enkel gebruikt worden voor

          • socio-culturele en informatieve activiteiten: ledenactiviteiten, vergaderingen, repetities, lezingen, workshops, tentoonstellingen, concerten …
          • plechtigheden (huwelijk, doop, afscheidsviering, bezinning …)
          Eetfestijnen en fuiven zijn niet toegelaten.

          In een (lang) weekend kan er slechts 1 activiteit plaatsvinden.

          Eten en drinken
          In de kapel mag geen eten of drinken geserveerd worden. Dit kan enkel buiten. Gebruikers moeten zelf instaan voor het huren van een toog en koelkasten.

          Sanitair
          In de kapel is geen sanitair of stromend water aanwezig. Bij een publieksevenement moet de gebruiker zelf instaan voor het huren van sanitaire voorzieningen.

          Sabam en billijke vergoeding
          Bij het gebruik van muziek moet de gebruiker zelf instaan voor de aangifte en betaling van zowel Sabam als billijke vergoeding.

          Parkeren
          Aan de kerk is geen parkeerruimte voorzien. Gebruikers moeten het parkeerplan opgesteld door het lokaal bestuur volgen. De overlast voor de buurtbewoners moet zo veel mogelijk beperkt worden.

          Schoonmaak
          De gebruiker moet de kapel na de activiteit in ordelijke staat, zoals vermeld in het gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm, achterlaten. Eindschoonmaak gebeurt door de gemeentelijke diensten en is inbegrepen in de retributie.

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad beslist het gehercoördineerde gebruikersreglement voor de socio-culturele infrastructuur in Zwalm, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.

          Art. 2
          - Dit besluit treedt in werking en wordt bekendgemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

        • Reglement tot vergoeding van de consumptiebonnen uitgegeven door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden - aanpassing

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Guido De Temmerman, schepen

          Voorwerp en motivering

          Bij bepaalde feestelijkheden is het de gewoonte dat de gemeente een aantal consumptiebonnen geeft aan de leden van de fanfare, vrijwillige medewerkers, het gemeentepersoneel van dienst, ... Einde 2021 werd een vast bedrag van € 2,00 vastgesteld als vergoeding voor de ingediende consumptiebonnen. De lokale horeca-uitbaters hanteren heden hogere tarieven gezien de gestegen drankprijzen. Het is dan ook aangewezen de vergoeding te verhogen en vast te stellen het door hen gehanteerd tarief en met een maximum van € 2,50 per ingediende consumptiebon.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 28.10.2021 tot vaststelling van het reglement tot vergoeding van de consumptiebonnen uitgegeven door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  37 min 45 sec - 39 min 31 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - Vanaf 01.10.2025 worden de ingediende consumptiebonnen, uitgegeven na 01.10.2025 door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden, vergoed aan maximum € 2,50 per stuk.

          Art. 2 - Het besluit van 28.10.2021 tot vaststelling van het reglement tot vergoeding van de consumptiebonnen uitgegeven door de gemeente naar aanleiding van feestelijkheden wordt opgeheven.

          Art. 3 - Deze consumptiebonnen kunnen bij de gemeentelijke administratie ingediend worden tot uiterlijk 10 dagen na de feestelijkheid waarvoor ze werden uitgereikt. De vergoeding zal worden gestort op het rekeningnummer van de begunstigden.

          Art. 4 - Dit reglement wordt bekendgemaakt en treedt in werking conform het decreet lokaal bestuur.

    • 5. Wonen en duurzame leefomgeving

      • Normaal

        • Overdracht van het beheer van de wetenschappelijke inventaris bouwkundig en landschappelijk erfgoed naar de gemeente - goedkeuring van de gebruikersovereenkomst en delegeren van het beheer naar IOED Vlaamse Ardennen

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Matthijs Verschraegen, burgemeester

          Voorwerp en motivering

          Sinds vorig jaar is het Vlaams agentschap Onroerend Erfgoed gestopt met het beheer van de wetenschappelijke inventaris van het bouwkundig en landschappelijk erfgoed. Het agentschap biedt echter aan de gemeenten gratis toegang tot het digitale platform waarmee de databank up-to-date kan worden gehouden. In ruil vraagt het agentschap van de gemeenten wel een minimumengagement op het vlak van actualisatie en het informeren van burgers. Dit wordt geregeld in een overeenkomst tussen de gemeente en het agentschap.

          Als gratis dienstverlening biedt de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Vlaamse Ardennen haar aangesloten gemeenten aan om de wetenschappelijke inventaris up-to-date te houden en de infoloketfunctie op te nemen via het e-mailadres: info@erfgoedvlaamseardennen.be.

          De IOED Vlaamse Ardennen is een samenwerkingsverband tussen de partners Variant (publiekswerking), SOLVA (archeologie en bouwkundig erfgoed) en het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen (landschappen). De IOED fungeert als subsidiekanaal van het Vlaams agentschap Onroerend Erfgoed en loopt tot eind 2026. Vanaf 2027 moet een nieuwe aanvraag worden ingediend. Na 2026 zal de werking wel een gemeentelijke bijdrage vereisen gezien de subsidievoorwaarden van Vlaanderen met betrekking tot IOED's wijzigt en de gemeenten zelf ook voor elke euro subsidie er één moeten inleggen.

          Door het toekennen van een rol als beheerder kan de IOED de gemeente volledig ontlasten inzake het beheer van de wetenschappelijke inventaris. Op die manier kan ook naar de burgers toe gegarandeerd worden dat de fiches van de wetenschappelijke inventaris — die gekoppeld zijn aan de inventaris van vastgesteld bouwkundig erfgoed en landschappen — up-to-date zijn.

          De inventaris van het bouwkundig en landschappelijk erfgoed is een beschrijving in woord en beeld van wat aanwezig is in Zwalm. Deze inventaris is een louter wetenschappelijk document en heeft geen juridische gevolgen voor de gemeente of burger.

          Verwijzingen

          Gebruikersovereenkomst

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017.

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  39 min 32 sec - 43 min 57 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De gemeenteraad beslist de overdracht van het beheer van de wetenschappelijke inventaris van het bouwkundig en landschappelijk erfgoed aan de gemeente goed te keuren en het beheer te delegeren aan de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) Vlaamse Ardennen, en de in bijlage opgenomen gebruikersovereenkomst te ondertekenen.

          Art. 2 - Het Agentschap Onroerend Erfgoed, het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen (RLVA) en SOLVA worden in kennis gesteld van deze beslissing. De ondertekende overeenkomst wordt aan het Agentschap Onroerend Erfgoed Erfgoed overgemaakt.

        • Bijzondere algemene vergadering SOLVA 01.10.2025 - goedkeuring agenda en bepaling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger van de gemeente

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Tom Aelbrecht, voorzitter gemeenteraad

          Voorwerp en motivering

          De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van Solva op 01.10.2025 die bijeengeroepen werd per brief van 16.07.2025 .
          De algemene vergadering van SOLVA van 01.10.2025 heeft volgende agenda:

          1. Samenstelling van het bureau
          2. Vraag aan de Vlaamse Regering tot afwijking op de principes van de regiovorming voor het Energiehuis SOLVA

          De gemeenteraad wordt gevraagd zijn goedkeuring te verlenen aan deze agenda.

          Overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 "SOLVA - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en deskundige/bestuurder voor de legislatuur 2025-2030 - agenda buitengewone algemene vergadering - goedkeuring" zal Angélique De Clercq (met als plaatsvervanger Matthijs Verschraegen) de gemeente Zwalm vertegenwoordigen en opgedragen worden haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad m.b.t. deze algemene vergadering.

          Verwijzingen

          Gemeenteraadsbesluit van 21.01.2025 "SOLVA - Aanduiding afgevaardigde algemene vergadering en deskundige/bestuurder voor de legislatuur 2025-2030 - agenda buitengewone algemene vergadering - goedkeuring"

          Brief Solva en bijhorende stukken

          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017

          Tussenkomsten

          Geen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  43 min 58 sec - 45 min 30 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1 - De agenda van de bijzondere algemene vergadering van SOLVA van 01.10.2025, bepaald als volgt, wordt goedgekeurd:

          1. Samenstelling van het bureau
          2. Vraag aan de Vlaamse Regering tot afwijking op de principes van de regiovorming voor het Energiehuis SOLVA

          Art. 2 - De vertegenwoordiger van de gemeente Zwalm wordt opgedragen in de bijzondere algemene vergadering van SOLVA van 01.10.2025 haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige raadsbeslissing.

          Art. 3 - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het secretariaat van SOLVA.

    • Bijkomende dagorden

      • Extra

        • Motie waarbij de gemeenteraad van Zwalm zich uitspreekt tegen de genocide in Gaza en tegen alle oorlogen wereldwijd

          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Verontschuldigd: Carine Melkebeke
          Afwezig: Francia Neirinck
          Inleiding

          Raadslid Koen Vlassenroot

          Voorwerp en motivering

          Toelichting

          Bijna twee jaar na de Hamas-aanval op 7 oktober 2023 gaat de oorlog in Gaza onverminderd door. De aanvallen en de genocide op de burgerbevolking zijn niet alleen disproportioneel, maar ook mensonterend. De humanitaire gevolgen zijn ongekend. Ondertussen hebben verschillende overheden zich uitgesproken tegen het geweld. Op 10 oktober 2025 heeft EU commissievoorzitter aangegeven dat de Europese Commissie haar bilaterale steun aan Israël zal opschorten,en de lidstaten zal voorstellen om sancties te treffen tegen extremistische ministers en het handelsluik van het associatie-akkoord op te schorten. De federale regering heeft eerder deze maand een pakket maatregelen beslist. Tegelijk spreken steeds meer Vlaamse steden en gemeenten zich uit tegen het geweld.

          In het licht bovenstaande,

          erkent Zwalm dat, hoewel zij niet bevoegd is om tussen te komen in internationale conflicten noch om een politieke stelllingname uit te spreken, ze het als een morele, humanitaire en juridische verantwoordelijkheid ziet het geweld scherp af te keuren en haar solidariteit te betuigen, en om andere overheden op te roepen hun verantwoordelijkheid te nemen;

          erkent Zwalm de ernst van deze humanitaire crisis, en vindt het noodzakelijk om een duidelijk signaal af te geven: geweld, genocide, oorlog en schendingen van het internationaal recht mogen nooit worden genormaliseerd. Dit geldt niet alleen voor Gaza, maar ook voor andere conflicten wereldwijd;

          veroordeelt Zwalm ondubbelzinnig elke vorm van geweld tegen burgers, waar ook ter wereld, ongeacht de daders, en verwerpt het gebruik van oorlog als middel om conflicten op te lossen;

          roept Zwalm op tot onmiddellijke en onvoorwaardelijke bescherming van alle mensenlevens, tot eerbiediging van het internationaal recht door alle partijen, en tot een globale inzet voor een rechtvaardige en duurzame vrede, gebaseerd op de waardigheid en gelijkheid van alle volkeren;

          betuigt Zwalm haar nadrukkelijke solidariteit met het Palestijnse volk, in het bijzonder de burgers van Gaza, en de Israëlische gijzelaars en hun families;

          Voorstel tot beslissing:

          a. de gemeenteraad van Zwalm bevestigt haar onwankelbare gehechtheid aan de universele principes van het internationaal recht en de mensenrechten en spreekt zich uit tegen de genocide in Gaza, tegen alle schendingen van mensenrechten en tegen alle oorlogen wereldwijd;

          b. de gemeenteraad van Zwalm vraagt alle betrokken overheden in binnen- en buitenland om alle mogelijke druk uit te oefenen op Israël en Hamas om tot een onmiddellijk staakt-het-vuren te komen en in te zetten op onderhandelingen om te komen tot een duurzame oplossing, de vrijlating van alle gijzelaars, en de wereldwijde erkenning van Palestina als teken van het bestaansrecht en solidariteit met het Palestijnse volk;

          b. de gemeenteraad van Zwalm vraagt bij hoogdringendheid dat er meer humanitaire hulp wordt toegelaten in de Gaza-strook en dat de toegang tot deze hulp door de Belgische overheid mee wordt gefaciliteerd, en vraagt het college van burgemeester en schepenen te bekijken of er bijkomende humanitaire steun kan verleend worden aan de bevolking in Gaza via de eventuele oprichting van een gemeentelijk noodfonds;

          d. de gemeenteraad van Zwalm vraagt het college van burgemeester en schepenen om het federale en Vlaamse beleid rond de Gaza-crisis te ondersteunen, conform de genomen economische sancties de nodige aanpassingen te doen in het gemeentelijk aankoopbeleid en alle mogelijkheden te onderzoeken in overeenstemming met de regelgeving inzake overheidsopdrachten om elke directe of indirecte betrokkenheid van de Gemeente met bedrijven die medeplichtig zijn aan de illegale bezetting of oorlogsmisdaden te vermijden;

          e. de gemeenteraad van Zwalm verzoekt het college van burgemeester en schepenen deze motie te delen via de gemeentelijke website en een kopie van dit besluit te bezorgen aan de Vlaamse, federale en Europese overheden.

          Regelgeving

          Art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017
          Art. 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

          Tussenkomsten

          Louis Ide, Koen Vlassenroot, Matthijs Verschraegen

          Audio-opname van de vergadering : https://www.youtube.com/watch?v=jpvY5t1HthM&list=PLL2ETGNZCGihrcIc66NGLv2Yg0R1Qv4ed - tijdsblok audio:  45 min 31 sec - 52 min 54 sec

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Louis Ide, Angélique De Clercq, Peter Van Den Haute, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot, Philip Lefever
          Voorstanders: Tom Aelbrecht, Matthijs Verschraegen, Karen De Colfmacker, Johan De Bleecker, Guido De Temmerman, Tom Van Canneyt, Eric De Vriendt, Patrick Moreels, Emmy Herregodts, Werner Baudewijn, Francia Neirinck, Angélique De Clercq, Delfine Verbruggen, Marleen Mornie, Lieven De Pessemier, Koen Vlassenroot
          Onthouders: Louis Ide, Peter Van Den Haute
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 onthoudingen
          Besluit

          Enig art. - Het voorstel van de de fractie voorZwalm met betrekking tot de motie waarbij de gemeenteraad van Zwalm zich uitspreekt tegen de genocide in Gaza en tegen alle oorlogen wereldwijd wordt aanvaard en volgende motie wordt goedgekeurd: 

          a. de gemeenteraad van Zwalm bevestigt haar onwankelbare gehechtheid aan de universele principes van het internationaal recht en de mensenrechten en spreekt zich uit tegen de genocide in Gaza, tegen alle schendingen van mensenrechten en tegen alle oorlogen wereldwijd;

          b. de gemeenteraad van Zwalm vraagt alle betrokken overheden in binnen- en buitenland om alle mogelijke druk uit te oefenen op Israël en Hamas om tot een onmiddellijk staakt-het-vuren te komen en in te zetten op onderhandelingen om te komen tot een duurzame oplossing, de vrijlating van alle gijzelaars, en de wereldwijde erkenning van Palestina als teken van het bestaansrecht en solidariteit met het Palestijnse volk;

          c. de gemeenteraad van Zwalm vraagt bij hoogdringendheid dat er meer humanitaire hulp wordt toegelaten in de Gaza-strook en dat de toegang tot deze hulp door de Belgische overheid mee wordt gefaciliteerd, en vraagt het college van burgemeester en schepenen te bekijken of er bijkomende humanitaire steun kan verleend worden aan de bevolking in Gaza via de eventuele oprichting van een gemeentelijk noodfonds;

          d. de gemeenteraad van Zwalm vraagt het college van burgemeester en schepenen om het federale en Vlaamse beleid rond de Gaza-crisis te ondersteunen, conform de genomen economische sancties de nodige aanpassingen te doen in het gemeentelijk aankoopbeleid en alle mogelijkheden te onderzoeken in overeenstemming met de regelgeving inzake overheidsopdrachten om elke directe of indirecte betrokkenheid van de Gemeente met bedrijven die medeplichtig zijn aan de illegale bezetting of oorlogsmisdaden te vermijden;

          e. de gemeenteraad van Zwalm verzoekt het college van burgemeester en schepenen deze motie te delen via de gemeentelijke website en een kopie van dit besluit te bezorgen aan de Vlaamse, federale en Europese overheden.

Namens de gemeenteraad,

Philip Lefever
Algemeen directeur

Tom Aelbrecht
Voorzitter Gemeenteraad